Contemporary Artistic Fabrication Workshops

Activity: Participating in or organising an eventOrganising a conference, workshop, ...

Description

This series of workshops, led by artists with a recognised artistic and academic background and strong links to contemporary artistic practice, is characterised by its practical component through an intensive approach. The workshops on offer are:

Impossible Images
By Rosa Menkman
2,3 e 4 de Março Duração: 18 horas
Rosa Menkman (1983, Arnhem, NL) is a Dutch artist and researcher. Her work focuses on noise artifacts that result from accidents in both analogue and digital media. These artifacts can offer precious insights into the otherwise obscure alchemy of standardisation and resolution setting. As a compendium to this research, she published the Glitch Moment/um (inc, 2011), a little book on the exploitation and popularization of glitch artifacts.
Menkman developed and highlighted the politics of resolution setting further in a second book titled Beyond Resolution (i.R.D., 2020). In this book, she describes how the standardization of resolutions is a process that generally promotes efficiency, order and functionality in our technologies. But how as a side effect, the setting of resolutions also compromises and obfuscates alternative possibilities. In 2019 Menkman won the Collide, Arts at CERN Barcelona award, which inspired her recent research into im/possible images. In this new research she aims to find new ways to understand, use and perceive through and with our technologies
Silence and acoustic horizon
Por Ricardo Jacinto
9,10 e 11 de Março Duração: 18 horas
RICARDO JACINTO (Lisboa, 1975) vive e trabalha em Lisboa. Trabalha como artista e músico, focando o seu trabalho sobretudo na relação do som e a arquitetura (muitas vezes em coexistência nas suas instalações). Ao visar de forma poética particulares contextos físicos e simbólicos, Jacinto foca-se na criação de situações onde as intervenções espaciais e sonoras propõem uma perceção alterada dos espaços de exposição.
É doutorado em Música e Artes Sonoras pelo Sonic Arts Research Center / Belfast, formado em Arquitetura pela Faculdade de Arquitetura da Universidade de Lisboa e em Escultura e Artes Visuais Avançadas na Ar.Co / Lisboa. Realizou também cursos graduados na School of Visual Arts, Nova Iorque e Estudos Musicais pelo Hot Clube e pela Academia de Amadores de Música / Lisboa. Colabora extensivamente com outros artistas, músicos, arquitetos e performers e é co-fundador da OSSO – Associação Cultural.
Apresenta o seu trabalho regularmente desde 1998, destacando-se as seguintes exposições: O Parlamento de Caríbdis (Galeria Bruno Múrias, Lisboa, 2022), FILÃO (Galeria Bruno Múrias, Lisboa, 2019), Desenho Interrompido (Centro de Artes Visuais, Coimbra, 2018), Atraso #2 (Palais de Tokyo Paris, 2013), O Corredor (Chiado 8, Culturgest, Lisboa, 2011), Hoenraush (Ok Center, Linz, Áustria, 2009), A pesanteur – Récits san Gravité (FRAC Lorraine, 2008), Earworm (Culturgest, Lisboa, 2008), Manifesta 08 (Rovereto, Itália, 2008), Portugal Agora (MUDAM, Luxemburgo, 2007), Les Voisins (Centre Culturel Gulbenkian, Paris, 2006), Lisboscópio (Bienal de Arquitetura de Veneza, 2006. Com Pancho Guedes), Caminos – Arte Contemporáneo Portugués (Circulo Nacional de Bellas Artes, Madrid, Espanha), The Great Gig in the Sky (Centro Cultural de Belém, 2004).
O trabalho de Jacinto integra várias coleções privadas e institucionais como, por exemplo: Coleção da Fundação Serralves; Fundação PLMJ; Coleção de Arte Contemporânea do Estado – CACE; Coleção EGEAC-CML; Coleção António Cachola – MACE Coleção Fundação MAAT/EDP; Fundação Leal Rios

Artes Performativas e Interatividade: politização e experiência
by Cristina Sá / Vida Oliveira / Flávio da Conceição / Nuno Correia
Descrição e objetivos:
Neste workshop pretendemos trabalhar a questão da inclusão de sistemas interativos (digitais ou não) em artes performativas com vista ao maior envolvimento e politização da audiência através da sua participação e empoderamento. Em cada sessão deverá haver um equilíbrio entre explorar como se faz atualmente esta inclusão, experimentar como se poderia fazer (esticando os limites dessa interação) e refletir sobre os resultados obtidos.
Carga horária: 3 dias, de 10h às 13h e de 14h às 17h. De 1 a 3 de junho 2023
Atividades:
1º dia - Teatro e Participação
2º dia - Performance e interatividade
3º dia - Protótipo e experimentos
Convidado:
Flávio da Conceição
Flavio da Conceição é professor efetivo da Universidade Federal do Acre - UFAC. Professor da linha de pesquisa Teatro e Educação do PPGAC/UFAC. Doutor em Artes Cênicas pela UNIRIO, mestre em Ciência da Arte pela UFF, possui graduação em Pedagogia e licenciatura em Teatro. Coordenador do GESTO da Floresta - Grupo de Estudos em Teatro do Oprimido com pesquisas sobre a subjetividade da floresta aliada ao método boaleano. Foi coordenador da área de estágio supervisionado no curso de licenciatura em artes cênicas: Teatro da UFAC. Foi membro da equipe de curingas (pedagogo social) do Centro de Teatro do Oprimido onde trabalhou diretamente com Augusto Boal. Um dos idealizadores do GESTO - Grupo de Estudos em Teatro do Oprimido. Idealizador das JITOU - Jornadas Internacionais de Teatro do Oprimido e Universidade, evento que em 2023 teve sua 10a edição. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Pedagogia Teatral e Formação de educadores populares na metodologia do Teatro do Oprimido. Já ministrou cursos teatrais em diversos países da Europa e na América Latina, além de participar de Festivais de Teatro na França, Áustria, Palestina, Croácia e Índia. Em 2014/2015 trabalhou com os grupos CTO Jana Sanskriti da India e CTO Maputo em Moçambique. Coordenador editorial da Revista TXAI do PPGAC-UFAC e autor de livros e artigos sobre Teatro.

Automation, Defaultism and Template Culture
Carga horária: das 14.30 às 18.30. 30 de Maio de 2023
Silvio Lorusso’s work focuses on the cultures and rhetorical regimes embedded in techno-social systems. He deals with the narratives and counternarratives that define platforms, devices and interfaces. By doing so, he engages with the tensions surrounding notions of labour, productivity, autonomy, self-design, entrepreneurialism, precarity and failure. Lorusso’s practice combines various media such as video, website, artist’s book, installation, lecture. This activity is further stimulated by writing essays, curating exhibitions and organizing public programs. In 2018 he published his first book entitled Entreprecariat: Everyone Is an Entrepreneur. Nobody Is Safe. (Onomatopee, English; Krisis, Italian).
Silvio Lorusso is an assistant professor at the Centre for Other Worlds of the Lusófona University in Lisbon. He is a member of Varia, the Center for Everyday Technology, as well as part of the editorial board of Italian graphic design magazine Progetto Grafico. His work has been presented at, among other venues, MaXXI, Rome; Transmediale, Berlin; The Photographers’ Gallery, London; Kunsthalle Wien; NRW-Forum, Düsseldorf. He holds a Ph.D. in Design Sciences from the School of Doctorate Studies of the Iuav University of Venice. His writing has appeared in several magazines and publications, including Volume, Real Life Magazine, Minima&Moralia, Not, Modes of Criticism, Printed Web 3, Metropolis M, Ludica, Digicult. Since 2013, he manages the Post-Digital Publishing Archive (p-dpa.net). He lives in Rotterdam.

Looking and Listening: Practice Paying Attention
Nuno da Luz
Workshop
18-19 May

Directly quoting a course taught by North-American director and artist James Benning at CalArts, entitled “Looking and Listening", this two-day workshop will be dedicated to experimenting and deepening sensory practices of heightened awareness. Emphasis will be placed on sensorial and situated experience, in the here and now. No technological devices will be necessary besides our own bodies and our intrinsic abilities (necessarily unique, personal and heterogenous). On the first day, the group will be invited to leave the Escola das Artes campus, to better practice paying attention to what surrounds us and to ourselves, individually, collectively, as well as environmentally and socially. Each participant’s physical requirements will be taken into account when defining the route to be undertaken collectively. the actual route won’t be determined until the workshop begins, weather permitting. On the second day, there will be a collective reading of the texts suggested below, as well as a discussion around “what did we see and hear?”
Period2023
Event typeWorkshop
LocationPorto, PortugalShow on map