Spiraling effects of poverty on children. A neuroethical study. Efeitos em espiral da pobreza nas crianças. Um estudo neuroético.

• Fernandes, Sara (PI)
  • Castro Caldas, Alexandre (Professor Catedrático)
  • Barros, Vasco (Estudante)

Detalhes do projeto

The project aims to answer two main questions:

1) How can neurosciences help us to understand the possible multiple effects of poverty on children's development?

2) What contributions do neurosciences offer to the design and implementation of policies aimed at eliminating poverty and enhancing child development?

The goal is threefold:

1) To carry out a quantitative study on children aged 7/8 with tests in the cognitive (comprehension and expression of the Portuguese language and mathematical reasoning) and moral domains, varying the socio-economic conditions of the families and dividing the children into 3 groups: low income and attending schools in their social neighborhood; low income and attending schools outside their social neighborhood and children with high average income. The aim is to assess whether there are differences in performance between the groups, and if so, to identify the nature and extent of these differences. Additionally, the aim is to determine whether there is a correlation between cognition and morality, or whether they represent independent areas of development in children.

2) To undertake a philosophical evaluation of the concept of poverty as developed by John Rawls, Amartya Sen, Martha Nussbaum, and Martha Farah. This evaluation will examine the impact of socioeconomic resources on various capacities of children, particularly those who are most disadvantaged. Furthermore, it will explore whether investment in resources and capacities represents the most effective means of restoring social justice.

3) Promote greater awareness among civil society and governments regarding the true impact of poverty on children's development. Highlight the necessity for social measures aimed at enhancing the capacities of the disadvantaged until they reach a standard level, thereby emphasizing the eradication of poverty.
AcrónimoPost-doc project - CADOS/CIIS
EstadoAtivo
Data de início/fim efetiva1/09/2321/08/25

Objetivos de Desenvolvimento Sustentável da ONU

Em 2015, os estados membros da ONU acordaram 17 Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS) globais para acabar com a pobreza, proteger o planeta e garantir a prosperidade para todos. O projeto contribui para o(s) seguinte(s) ODS:

• ODS 1 - Zero pobreza
  • ODS 2 - Zero fome
  • ODS 3 - Boa saúde e bem-estar
  • ODS 4 - Educação de qualidade
  • ODS 6 - Água limpa e saneamento
  • ODS 8 - Trabalho digno e crescimento económico
  • ODS 10 - Desigualdades reduzidas

Impressão digital

Explore os tópicos de investigação abordados neste projeto. Estas etiquetas são geradas com base nos prémios/concessões subjacentes. Em conjunto formam uma impressão digital única.