Comportamientos de ciudadanía docente, motivación y desempeño académico

Arménio Rego*, Hernâni Pereira, Cláudia Fernandes, María Elena Rivera Heredia

*Autor correspondente para este trabalho

Resultado de pesquisarevisão de pares

1 Citação (Scopus)

This paper show how four dimensions of citizenship behaviors of teachers (CBT; participatory behavior, practical orientation, conscientiousness and courtesy) explain the students' motivation, their academic achievement and the global performance score they give to their teachers. An"aggregate level of analysis was carried out, since that class scores, not individual ones, were considered. The study inserts in a research line launched in university context and more recently performed in secondary school at the individual level of analysis (Rego y Pereira, 2004). The sample comprises 80 teachers / classes, which behaviors were reported by 1201 secondary students. The main findings are the following: (a) the four dimensions explain 65% of the variance of the aggregated students' motivation, 79% of the performance score given by them to their teachers, and 13% of the variance of the classes' academic achievement; (b) the classes with better academic achievement and higher motivation are those whose teachers are strength in the four citizenship dimensions.

Título traduzido da contribuiçãoCitizenship behavior of teachers, motivation and academic achievement
Idioma originalSpanish
Páginas (de-até)253-268
Número de páginas16
RevistaRevista Latinoamericana de Psicologia
Volume39
Número de emissão2
Estado da publicaçãoPublished - 2007

Impressão digital

Mergulhe nos tópicos de investigação de “Comportamientos de ciudadanía docente, motivación y desempeño académico“. Em conjunto formam uma impressão digital única.