Rui M. Lima*, Valquíria Villas-Boas, Filomena Soares, Olga S. Carneiro, Paulo Ribeiro, Diana Mesquita

*Autor correspondente para este trabalho

Resultado de pesquisarevisão de pares

This study aims to propose a method for mapping the implementation of active learning approaches by quantifying engineering teachers’ self-perception. It also seeks to examine the correlations between the implementation of active learning approaches and training, as well as publications focused on active learning. To conduct the study, active learning concepts were defined, and a set of approaches were selected for consideration in the survey. A questionnaire was developed to collect data, which was completed by teachers of 246 courses from 14 engineering programs within a school of engineering. The findings revealed that only 11% of the courses studied did not implement any active learning approach. Project-Based Learning emerged as the most implemented approach, which aligns with the context of the engineering school. Additionally, positive correlations were found between training and the implementation of active learning approaches. This work makes contributions both to the theory, as it presents a way for measuring the perceived implementation of active learning approaches and the correlation with training and publications, and for institutional policy, as it shows the importance of training for that same implementation.

Número de páginas21
RevistaEuropean Journal of Engineering Education
DOIs
Estado da publicaçãoAceite para publicação - 2024

Impressão digital

Mergulhe nos tópicos de investigação de “Mapping the implementation of active learning approaches in a school of engineering – the positive effect of teacher training“. Em conjunto formam uma impressão digital única.