Optimal control strategies for an advertisement viral diffusion

João N.C. Gonçalves*, Helena Sofia Rodrigues, M. Teresa T. Monteiro

*Autor correspondente para este trabalho

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Resumo

The process of diffusing viral marketing campaigns through social networks can be modeled under concepts of mathematical epidemiology. Based on a Susceptible-Infected-Recovered (SIR) epidemiological model, the benefits of optimal control theory on the diffusion of a real viral advertisement are studied. Two optimal control strategies that could help marketers to maximize the spread of information and minimize the costs associated to it in optimal time windows are analyzed and compared. The uniqueness of optimality system is proved. Numerical simulations show that high investment costs in publicity strategies do not imply high overall levels of information diffusion. This paper contributes to the current literature by studying a viral marketing campaign using real numerical data.

Idioma originalEnglish
Título da publicação do anfitriãoOperational Research - IO2017
EditoresAlberto Adrego Pinto, Jose Fernando Oliveira, A. Ismael F. Vaz, Joao Paulo Almeida
EditoraSpringer New York LLC
Páginas135-149
Número de páginas15
ISBN (impresso)9783319715827
DOIs
Estado da publicaçãoPublicado - 2018
Publicado externamenteSim
Evento18th Congress of APDIO, the Portuguese Association of Operational Research, 2017 - Valenca
Duração: 28 jun. 201730 jun. 2017

Série de publicação

NomeSpringer Proceedings in Mathematics and Statistics
Volume223
ISSN (impresso)2194-1009
ISSN (eletrónico)2194-1017

Conferência

Conferência18th Congress of APDIO, the Portuguese Association of Operational Research, 2017
País/TerritórioPortugal
CidadeValenca
Período28/06/1730/06/17

Impressão digital

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