Perfectionism and eating behaviour in Portuguese adolescents

C. Bento*, A. T. Pereira, B. Maia, M. Marques, M. J. Soares, S. Bos, J. Valente, A. Gomes, M. H. P. Azevedo, A. Macedo

*Autor correspondente para este trabalho

Resultado de pesquisarevisão de pares

33 Citações (Scopus)

Objectives: The main objective was to investigate the association between perfectionism and eating behaviour in a non-clinical sample of adolescents of both genders. Method: 997 middle and high school students completed the Portuguese versions of the child-adolescent perfectionism scale (CAPS) and of the eating attitudes test-25 (EAT-25). Results: In both genders, the perfectionism total score and the sociallyprescribed perfectionism (SPP) score were positive and significantly correlated with the EAT total score and with all EAT dimensions: Drive for Thinness (DT), Bulimic Related Behaviour (BRB), Social Pressure to Eat (SPE). In girls, self-oriented perfectionism (SOP) was also associated with the EAT total score and its dimensions, whereas in boys it was only associated with EAT total score and DT. In both genders SPP was a useful predictor of the EAT-25 total score and of all its dimensions. In which respects SOP, there were some gender differences showing that in boys this dimension should not be considered a predictor of eating behaviours. Conclusion: These results confirm that high levels of perfectionism (SOP and SPP) are associated with abnormal eating behaviour in both genders.
Páginas (de-até)328-337
Número de páginas10
RevistaEuropean Eating Disorders Review
Volume18
Número de emissão4
DOIs
Estado da publicaçãoPublished - jul 2010
Publicado externamenteSim

Impressão digital

Mergulhe nos tópicos de investigação de “Perfectionism and eating behaviour in Portuguese adolescents“. Em conjunto formam uma impressão digital única.